Nyttigtmedkyckling_940x462px

Nyttigt med kyckling!

Vill du skapa en god och näringsrik måltid är kyckling ett bra och enkelt alternativ. Kyckling har nämligen en bra näringsmässig sammansättning; det betyder att köttet innehåller många ämnen som är livsnödvändiga för människan.

  • I kyckling finns högvärdigt protein. Detta betyder att när högvärdigt protein finns med i måltiden så tillgodogör sig kroppen även det protein av lägre kvalitet, som t.ex. i grönsakerna och pastan. I en kycklingfilé beräknar du att på 100 g så är 23,1 g protein.
  • Kyckling har en låg fetthalt. Fettinnehållet varierar i de olika styckningsdetaljerna. Tillagningsmetoden påverkar fettinnehållet i måltiden. Kycklingen tar upp ytterst lite fett i en stekpanna eller i ugn. Om du däremot steker eller friterar panerad kyckling ökar fettinnehållet avsevärt. Det fett som finns i kycklingen har en bra fettsammansättning. Det betyder att andelen mättat fett är lågt.
  • Kyckling innehåller B-vitaminer, järn, zink, magnesium och flera andra mineraler och spårämnen, som t.ex. selen. (Källa Svensk Fågel, www.livsmedelsverket.se)

Detaljerad näringsinnehåll på kycklingbröstfilé u skinn per 100 g:

Energi: 437 Kj/105 kcal

Vatten: 74,7 g

Protein: 23,1 g

Fett: 1,2 g, varav;

  • mättat fett: 0,4 g
  • enkelomättat: 0,6 g
  • fleromättat: 0,2 g
  • kolesterol: 58 mg

Kolhydrat: <0,5 g

Fibrer: 0 g

Vattenlösliga vitaminer:

  • C: 0 mg
  • Folat: 23 mcg
  • Niacin: 12 mg
  • B6: 0,9 mg
  • B12: 0,26 mcg

Fettlösliga vitaminer:

  • D: 0,4 mcg
  • Retinol (A-vit): 7 mcg
  • E: 1,1 mg

Mineraler:

  • Fosfor: 196 mg
  • Järn: 0,72 mg
  • Kalcium: 11 mg
  • Kalium: 255 mg
  • Magnesium: 28 mg
  • Natrium: 65 mg
  • Selen: 11,2 mcg
  • Zink: 0,8 mg